Reuze manta's en bintang op een bruiloft - Reisverslag uit Nusa Lembongan, Indonesië van Eva Peijmen - WaarBenJij.nu Reuze manta's en bintang op een bruiloft - Reisverslag uit Nusa Lembongan, Indonesië van Eva Peijmen - WaarBenJij.nu

Reuze manta's en bintang op een bruiloft

Door: Eva

Blijf op de hoogte en volg Eva

16 November 2016 | Indonesië, Nusa Lembongan

Goeiemorgen iedereen,
Ik kreeg gister een whatsapp bericht van Kathy: "Waar is de nieuwe blog? :( ". Dus Keetje, daar komt 'ie dan!
Afgelopen week was erg speciaal. 1 van de docenten van mijn stageplaats (Sri) ging trouwen! Alle vrijwilligers waren uitgenodigd voor het feest. Een paar weken geleden ben ik met Sri, Suari, Ellen & Astrid gaan winkelen voor kebaya's. Dit is een traditionele kanten top die men draagt over een sarong (een soort wikkel rok). Ook heb je een klein soort sjaal nodig die je om je middel knoopt. De Balinese mensen hebben dit vaak aan naar tempel ceremonies dus je ziet de kleding overal. Ik vond het erg moeilijk kiezen omdat ze echt veel kleuren maar ook verschillende modellen hebben. Na een kwartier vond ik een hele mooie lichtblauwe top en Sri en Suari zeiden dat dat een goeie was. Ik paste hem aan en ze kwamen gelijk met een aantal sarongs aanlopen. Uiteindelijk is deze paars geworden, omdat we deze combinatie erg mooi vonden.
Eindelijk mocht ik afgelopen week het setje in mijn 2 lievelingskleuren aan. Hierna reden we met de scooter naar de school. Daar hadden we afgesproken met wat van de ouders en kinderen van stage. We maakten wat foto's en gingen daarna met z'n allen richting het huis van de man van Sri (officieel waren ze al een dag getrouwd), waar de bruiloft plaats vond. Eind oktober begin november is hier bruiloft seizoen werd ons verteld dus zagen we overal mooi versierde ingangen voor de huizen. Je moet het zien als een soort poort met veel mooie vormen en kleuren. Eenmaal aangekomen met de scooter zagen we de man van Sri staan bij de versierde deur. We schrokken er een beetje van want zijn hele gezicht was wit! De Balinese vinden een lichte huidskleur goed en daarom gebruiken ze veel lichte foundation. We wisten dat dit wel eens door vrouwen werd gebruikt maar we wisten niet dat mannen dit ook wel eens gebruikte! Toen we binnenkwamen stond er een tafel met drankjes waar het rietje door een klein gaatje in de dop zat. Handig voor het geval dat je er per ongeluk tegen aan stoot! Hierna mochten we een klein bordje pakken en konden we verschillende dingen opscheppen --> nootjes, kroepoek, cake en een souvenirtje. Een hele leuke manier om zelf wat snacks uit te kiezen! We werden naar een bepaald gedeelte geleid met veel stoelen. We gingen hier bij elkaar zitten en aten onze snacks op. Na ongeveer drie kwartier werden we uitgenodigd voor het avondeten. Het was een lopend buffet en ik werd geholpen door de moeder van een kindje van stage. Ze vertelde me wat wat was en schepte voor me op. Daarna werden we naar een plekje gebracht met 3 tafels. Hier konden we met een paar ouders en de vrijwilligers zitten. We waren verbaast toen ons bintang (bier) werd aangeboden maar namen het wel aan. Balinese vrouwen drinken namelijk geen alcohol. We aten maar een beetje van het eten omdat een groot gedeelte te pittig was. Hierna werden we gevraagd om naar de live muziek te komen luisteren en Sri zei ons dat we ons bier mee mochten nemen. Daar zaten we dan als Westerse mensen tussen alle locals met ons bier, luisterend naar muziek. Het was trouwens erg goeie muziek! Ik heb onwijs van de avond genoten.

De volgende dag zijn we vetrokken naar het eiland Nusa Lembongan. Ik heb erg genoten van dit weekend! Het hotel had enorm zachte bedden en de vrouw van het hotel wilde ons met van alles helpen. We huurde een scooter waarmee we rond het eiland konden rijden en dat was heel erg leuk. Van noord naar zuid is het ongeveer 20 minuten dus je kunt echt van alles bekijken. De eerste dag hebben we met een kayak door mangroves gevaren. Een hele gave ervaring! Er waren ook andere mensen maar op sommige stukjes waren we helemaal alleen en konden we van de mooie natuur genieten. Hierna zijn we wat strandjes gaan zoeken. De volgende ochtend stonden we vroeg op om te gaan snorkelen. We begonnen bij Manta Bay, daarna gingen we door naar Crystal Bay en op het laatst bezochten we Mangrove Point. Eerst voelde ik mij prima op de boot, maar bij Manta Bay werd ik al gauw misselijk. De boot bleef daar maar schommelen en in de zee zelf was het zo ruig dat je steeds water in je snorkel kreeg. Ik was zo misselijk als ik de omgeving bekeek dus bleef ik vooral maar veel onderwater. Hier zag ik maar liefst 3 manta's!!!! Wauw wat zijn die beesten mooi en groot. Ze zwemmen erg sloom waardoor ik er 1 een beetje kon achtervolgen. Extra min puntje, mijn onderwatercamera deed het niet goed meer waardoor ik maar 1 heel kort filmpje heb. Gelukkig heb ik wel de herinnering nog. Daarna weer op de boot naar het volgende punt, waar ik nog zieker werd. Ik ben hier op de boot gebleven. Bij het laatste punt lag het water stil en wilde ik weer een poging wagen. Het was hier zo mooi onderwater, en ik heb zelfs nemo en dory visjes gezien!! Toch nog een mooie afsluiter van mijn snorkeltour. Verder hebben we het weekend nog strandjes gezocht, lekker gegeten en gezwommen in een gaaf zwembad. Dit zwembad keek namelijk uit op het mooiste stuk van lembongan, dream beach!! Een hele gave plek waar je jammer genoeg niet kan zwemmen door de rotsen, maar je kunt er wel hele mooie foto's van maken.

Ik ga nu al richting mijn 3e maand hier, en ik vind dat het tot nu toe heel goed is gegaan. Ook op stage gaat het nog goed en ik ben nu bezig met mijn middenevaluatie. Wat gaat het snel! Ik ga nu richting het ontbijt omdat ik een beetje trek begin te krijgen. Tot snel!

Liefs Eva

  • 16 November 2016 - 02:42

    Jennifer:

    Heee Eef!
    Wat leuk geschreven! Het was inderdaad een super week en wat hebben we mooie dingen meegemaakt. Ik kan er nog steeds om lachen als ik weer denk hoe we als echte Balineesjes op de scooter rondreden, met onze mooie outfits en zittend zoals het hier hoort haha!
    Ik ben super trots op je hoe je het hier allemaal doet!
    Laten we maar snel weer door gaan naar ons project op stage en genieten van alle lieve glimlachen van de kinderen.
    Love you!
    xx Jen

  • 16 November 2016 - 12:54

    Patricia:

    Wat een fantastische belevenissen! Jammer dat je ziek werd op de boot.

  • 22 November 2016 - 13:59

    Varisha:

    Ik ben super trots op jullie beide :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Nusa Lembongan

Eva

Actief sinds 24 Aug. 2016
Verslag gelezen: 132
Totaal aantal bezoekers 2521

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2016 - 21 Januari 2017

Mijn eerste grote reis naar Bali

Landen bezocht: