Genieten - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Eva Peijmen - WaarBenJij.nu Genieten - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Eva Peijmen - WaarBenJij.nu

Genieten

Door: Eva

Blijf op de hoogte en volg Eva

12 December 2016 | Indonesië, Ubud

Hallo iedereen,
In de weekenden lijkt het wel alsof ik een hele grote zomervakantie heb. Ik zwem in de ruige zee, lees een boekje in de zon, geniet van heerlijk eten en bezoek allerlei bezienswaardigheden en winkeltjes. Zo ook vorig- en dit weekend. Vorig weekend begon met een etentje in ons vaste restaurant naast de rijstvelden omdat het de laatste week was van Carla en Oscar. Het was een gezellige avond maar doordat het veel regende zijn de locale docenten niet gekomen, wat wel jammer was. We wilde richting huis gaan dus we liepen richting de kassa. En ja, daar vloog ik door de lucht. De stenen waren zo glad geworden waardoor ik uitgleed en op de grond viel. Ik had gelukkig niet zoveel pijn maar mijn roze jurk was wel compleet bruin... het is soms lastig om onhandig te zijn haha.
De volgende dag reden Jennifer en ik richting Seminyak om daar s'avonds met een meisje te gaan eten die we hebben ontmoet (terwijl ze werkte) bij een Beach club. Haar ouders komen van Java en Papoea Nieuw Guinea. We hebben op het strand gezeten bij een super leuke tent die La Plancha heet. Ze hebben hier allemaal zitzakken op het strand en verschillend gekleurde parasols met leuke lampjes en goeie muziek. Het was een hele gezellige avond!! De volgende dag hebben we gewinkeld met Liset en Astrid en in de avond zijn we uitgegaan in Sky Garden. Het is de grootste club in Azië en het leek me leuk om hier eens een kijkje te nemen. Vooral de rooftop bar vond ik heel gaaf en ik heb heerlijk kunnen dansen. De volgende dag waren we allemaal erg moe maar ik ben in de middag toch gaan surfen met Liset. Ik heb al een keer een bodyboard gebruikt maar surfen is echt heel anders. Het was best lastig maar echt heel leuk!

De dag erna keek ik (zoals elke dag eigenlijk) op mijn rekening. Er was opeens veel meer geld van mijn rekening... Blijkt dat ik ben bestolen. Ik vind het echt heel erg vervelend en ben ook erg boos. Ik kom naar dit land, geef veel geld uit aan verblijf, eten drinken en dagjes uit, ik doe vrijwilligerswerk omdat ik de kinderen hier wil helpen en dan word ik nog bestolen ook.. Ik heb de dag erna aangifte gedaan en heb contact gezocht met bank en reisverzekering. Ik heb de aangifte ingediend bij de verzekering en moet nu afwachten. Wordt vervolgd....

Ik baal natuurlijk heel erg maar ik wil wel blijven genieten. Het lekkere weer en het mooie land helpt me hier goed bij, maar wat mij het meest laat genieten zijn de kinderen op stage. Elke keer als ik er weer ben weet ik waarvoor ik het doe, waarvoor ik hier ben. Een voorbeeld van hoe blij de kids me kunnen maken: de dag na mijn aangifte liep ik naar school met een paar andere vrijwilligers. We naderde de school en meestal zie je al een paar van hun hoofden een stukje verderop. Op deze dag was het een beetje anders, we zagen namelijk handen in de lucht. Er renden 4 kinderen super enthousiast naar ons toe en riepen onze namen. Wauw, wat was dit grappig! Ze waren erg blij ons te zien en namen ons mee naar school. Wat onwijs lief!!

Ook hebben we hier op Bali sinterklaas gevierd met de vrijwilligers. De meeste vrijwilligers zijn momenteel Nederlands, maar er hebben ook 2 Engelse vrijwilligers meegedaan. We speelde het spelletje waarbij je 3 cadeautjes hebt en deze door middel van het gooien met de dobbelsteen telkens worden verwisseld. Uiteindelijk kreeg ik kerst sokken, 2 hand sanitizer, een etuitje en een haar masker.

Afgelopen weekend zijn we met een grote groep op pad geweest naar Canggu. We hebben hele gezellige avondjes uit gehad en lekker in de zee gezwommen. Omdat het hier regenseizoen is kan het uit het niets gaan regenen. Jennifer en ik waren dit een beetje vergeten en toen we zaterdag ochtend onze helmen op wilden zetten zaten ze echt tot de nok toe vol met water. Haha oeps, kan gebeuren!
Ook hadden we een beetje een gekke sleutel omdat de kartels helemaal afgesleten waren. Hierdoor kregen we de deur telkens niet open en moesten we om hulp vragen. Zelfs deze mensen lukte het nauwelijks niet en dan uiteindelijk kreeg ik hem toch zelf open. Ik heb ze maar geadviseerd om een nieuwe sleutel te maken.... leek me wel zo slim haha.
Trouwens, het is echt een aanrader om een biertje op het strand te drinken laat op de avond! Het geluid van de zee is rustgevend en de sterren zijn prachtig. Je voelt je heerlijk vrij als je gewoon op het zand zit met je blote voeten onder het genot van een fris biertje.. :).
De laatste dag van het weekend hebben we doorgebracht op het strand omdat het heerlijk weer was. We lagen op zitzakken en bestelde lunch bij het tentje die erbij hoorde. Ik bestelde Cap cay en mango lime juice. Er kwamen wat juices aan en een bak met fruit. Ik bekeek de bak met fruit en er lag mango op met stukjes lime. Oeps, mis communicatie haha! Hierna heeft de man dit alles gewoon in de blender gegooid en vroeg hij nog hoe het smaakte, echt lief. De cap cay was echt zo lekker, er zaten eindelijk champignons in!!! Als je me goed kent weet je dat ik dat eigenlijk altijd eet...het is echt mijn favoriete ingrediënt! En oh ja, ik heb de dag ervoor voor de eerste keer in Bali de mais gegeten die je overal mensen ziet maken. Zo lekker!! Haha, ik heb veel te veel te vertellen. Er gebeurt hier zoveel!

Ik blijf trouwens maar krabben, elke dag heb ik weer nieuwe muggenbulten. Ik vergeet soms deet op te doen en dan heb ik er geen last van, maar soms uit het niets zit ik weer helemaal onder. Dit is iets wat ik zeker niet zal missen als ik weer naar huis ga. Ik krijg witte vlekjes op mijn huid omdat ik dan ga krabben en er een korstje ontstaat die er uiteindelijk af gaat.
Ik hoop trouwens dat ik wel een beetje bruin ben geworden. Dat zal ik wel merken als ik weer in Nederland ben. Nu is het zo moeilijk te vergelijken omdat ik de mensen hier elke dag zie. Ik weet niet waarom maar ik heb het altijd al leuk gevonden om bruin te worden, maar hier denken de mensen daar zo anders over. Ze proberen hier zo wit mogelijk te zijn omdat ze wit zien als goed.
Het is hier trouwens echt zo anders dan in Nederland. Als je al kijkt naar de manieren die hier anders zijn, mensen laten bijvoorbeeld boeren en zien dit als iets goeds. Ook smakken ze tijdens het eten. Ze eten meestal alleen want eten wordt hier niet gezien als een gezellige activiteit maar als iets wat gewoon moet gebeuren en daarom praten ze ook niet tijdens het eten.
We hebben het er vaak over dat je een cd zou kunnen maken met de geluiden die je hier hoort. Denk aan het geluid dat de Tokeh maakt, een soort grote salamander. Je hoort dit elke dag (bij intresse: https://www.youtube.com/watch?v=r-XsANhBnmA). Ook komt er vaak een mannetje langs die ijsjes verkoopt, en hij draait een bepaald deuntje telkens opnieuw. Het blijft echt in je hoofd zitten!!
Iets minder prettigs is het geluid van de mensen die hier een rochel omhoog halen en deze op de grond deponeren. Bah bah bah! Je hoort het echt iedereen doen maar het klinkt echt heel vies, vooral als je probeert te genieten van je ontbijt. Ook hoor je hier meer natuur geluiden zoals kippen, honden en de vele insecten. Nou national geographic, kom maar op met die cd!

Liefs Eva

P.s. Happy Birthday voor mijn lieve papa vandaag!! =D

  • 12 December 2016 - 10:20

    Patri:

    He getver klojo's ook om je te bestelen. Ben benieuwd of je er iets van gaat terugzien. Goed van je dat je je niet laat kisten! Liefs

  • 12 December 2016 - 20:24

    R.Luyten:

    Hallo Eva, wat een mooi verslag iedere keer en wat een heerlijke stageplaats, fijn dat je er zo van kunt genieten! Jammer dat ze je hebben bestolen, het is toch wel overal hetzelfde en wij zijn daar niet op getraind, ik hoop echt dat je er nog wat zult horen. Blijf verder maar genieten van alles wat je kunt meemaken je vergeet het nooit! Veel groeten t.Ria

  • 13 December 2016 - 00:03

    Rieke Hollander:

    Hoi Eva,
    het maakt niet uit waar je bent: overal zijn minder aardige maar gelukkig ook heel veel wel aardige mensen.
    Hou die rennenden kindjes met hun handen in de lucht maar in gedachten.
    Heerlijk , zo'n miscommunicatie met mango lime juice!
    En reken maar dat je bruin geworden bent. Dat kan niet anders als je zoveel dagen aan zee bent. Het zal alleen niet zo opvallen tussen al die bruine koppies daar. Des te meer als je over een tijdjes weer tussen al die kaaskoppies hier loopt.
    Maar dat duurt gelukkig nog even.
    Groeten, Rieke.

  • 16 December 2016 - 16:49

    Pa:

    Dankjewel dochter, je was op de 12e de eerste! En bedankt, nu kan ik het niet meer stil houden :-)
    Mooie belevenissen, afgezien van de valpartij en het bestolen zijn...! Als je besluit om daar te blijven: kom je ons nog eens opzoeken? Laat ons eerst maar de mooie plekjes zien binnenkort. XXX

  • 19 December 2016 - 22:29

    Chris Peijmen:

    Hoi Eva!

    Beter laat dan nooit. Hier dan eindelijk een reactie van mij. Ik heb er best lang over gedaan om te bedenken wat ik schrijven zal. Hierbij heb ik wat inspiratie gevonden in je vele, en soms uitgebreide verslagen. Daar heb je goed je best op gedaan en wij krijgen hier zo een goed idee van de mooie tijd die je daar hebt!
    Ik ben verwonderd over de hoeveelheid dingen die voor jou mooi, fijn en positief zijn; echt een enorme stapel! Op een paar dingen na, zoals jouw val of het bestolen worden lijkt het een doorlopende top ervaring, en daar zul je de rest van je leven nog van alles aan hebben, neem ik aan. Een enorme verrijking!
    Het moeilijker deel voor mij is om in te gaan op de afzonderlijke ervaringen die je beschrijft, en dat is ook misschien niet nodig; ik ben in ieder geval blij met je enthousiasme en dankbaarheid die blijkt uit jouw berichten. Een van de waardevolste kanten van jouw half jaar is juist dat je het op die manier beleeft, en nog lang nadat je weer terug bent, of ergens anders, zul je misschien merken dat dit zo is en waarom. Maar goed, ik zal hier nu niet gaan filosoferen.

    Ik vind het ook lastig om over mezelf te vertellen, over de zelfde tijd waarin jij daar bent. Meestal gebeuren er in mijn geval niet veel opzienbarende dingen, en juist veel van dezelfde, of toch vergelijkbare en voorspelbare dingen. Een apart 'geval' was een uitje met de vrijwilligers van VluchtelingenWerk in twee lunchrooms en een wandeling langs een randmeer bij Zeewolde, ergens half oktober. Dat is leuk omdat we anders er nooit toe komen buiten dit werk om met elkaar om te gaan. Ook ik heb het gevoel dat de tijd om vliegt, (dat heb ik al jaren!) en ben lichtelijk verbaasd dat er al vier maanden om zijn sinds je vertrok! Ik vermoed dat je lang geleden al plannen hebt gemaakt, wellicht met Jennifer of anderen om er weer eens terug te komen. Dan zie ik in gedachten al weer enkele kinderen met hun handen in de lucht naar Epa toe komen rennen!

    Nou, ik zal zeker nog eens schrijven (voordat het niet meer hoeft). Ik hoop dat het goed is gekomen met de afloop van de diefstal, d.w.z. dat je de rekening hebt kunnen blokkeren en je financieel verder kan; want dat zal op een of andere manier wel moeten.
    Nog een fantastische en leerzame tijd, en tot een volgend bericht! Fijne feestdagen en een mooie jaarwisseling. Ik ben benieuwd hoe die op een hindoeïstisch eiland (waar erg veel buitenlanders komen) gevierd worden! Groetjes van

    Chris

  • 31 December 2016 - 18:04

    Chris Peijmen:

    Een heel mooie jaarwisseling voor familie P (De Benk) + Jury op Bali! Voor jullie is het al 2017 (als ik goed reken; 7 uur erbij, is 't niet?) Met mij gaat het goed. Maak er maar 'n mooie tijd van! Tot een volgend bericht.
    Chris

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eva

Actief sinds 24 Aug. 2016
Verslag gelezen: 132
Totaal aantal bezoekers 2501

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2016 - 21 Januari 2017

Mijn eerste grote reis naar Bali

Landen bezocht: